איך לספק ערך לקהל שלך, בלי להיות מומחה (כל אחד יכול לעשות את זה)

איך לכתוב טקסט בעך ערך נהדר

 
האם אי פעם רצית לכתוב על משהו, אבל בסוף עצרת את עצמך, ולא עשית את זה?

אולי לא הייתה לך מספיק השראה, או שהרגשת שאין לך מספיק ידע בנושא, או שאולי… הרגשת שאתה לא "מומחה" בתחום.

לאחרונה קראתי ספר נהדר ("לא מומחה? לָמֶד בכל זאת את מה שאתה כן יודע", מאת ג'ף גוינס) שהזכיר לי מחדש כמה אני נהנה לספק ערך לאנשים, וכמה זה תמיד היה ככה, אפילו הרבה לפני שהייתי מומחה לכל תחום באשר הוא.

למעשה, אני לא ממש מרגיש כמו "מומחה", ואני בדרך כלל נמנע משימוש במילה הזו, כי יש בה משהו פומפוזי ונטול הקשר.

תחשוב על זה ככה – הרי כל העניין בחיים, הוא לעולם לא להפסיק לחקור וללמוד, לא?

אם זה נכון, איך זה יהיה הגיוני שאנחנו מגיעים לנקודה בחיים שלנו שבה אנחנו אומרים לעצמינו, "אוקיי, אני מומחה לנושא הזה – אני יכול להפסיק ללמוד אותו עכשיו"?

אני פשוט לא קונה את זה! בעיני, להשתמש במילה "מומחה" זה כמו לומר "חד קרן" או "דרקון בעל שלושה ראשים".

אבל הנה החדשות הטובות:

ישנן כל כך הרבה דרכים שבהן אתה יכול לספק ברגע זה ערך לקהל שלך, בלי לדאוג מזה שאינך מומחה בכל הדברים שאתה כותב/מדבר/מלמד עליהם.

יותר מכך – יש סוג ספציפי של ערך מוסף שאתה יכול לספק להם, בלי שזה ידרוש ממך אפילו טיפת מומחיות.

כן, קראת נכון! רוצה לדעת מה זה?

כתיבת "יומן מסע"

אני לא בטוח איך אנשים אחרים קוראים לזה, אבל זה השם שאני משתמש בו (מכיר את השיר המפורסם של אביב גפן? משם "השאלתי" את הכותרת :)).

זה משהו שאני עושה כבר די הרבה זמן, ותן לי לומר לך דבר אחד – זה מושך אנשים בטירוף!

תחשוב על כל המאמרים שקראת בבלוגים או באתרים אישיים, שממש גרמו לך להתעניין, ולהתרגש. עכשיו, תחשוב על האנשים שכותבים אותם. האם אלו אנשים שלעולם לא מודים בטעויות, ושומרים תמיד על "פאסון" וקור רוח עילאי?

לא – האנשים שכותבים את המאמרים הכי טובים, נמצאים תמיד בתהליך של למידה.

הם לומדים מניסוי וטעייה, הם פגיעים, והם לא פוחדים להפגין את האנושיות שלהם, ואת העובדה שגם הם טועים לפעמים.

ולמרבה המזל (מבחינתך), הם מחליטים לא לשמור את השיעורים שהם כותבים לעצמם, ו"לכתוב למגירה" – אלא, הם חולקים אותם עם אחרים. ומכאן מגיע השם שנתתי לעניין הזה – "יומן מסע".

סיפור המסע הפרטי שלך

 
כל העניין כאן, הוא לכתוב על המסע האישי שאתה עובר בזמן שאתה לומד.

ואגב, לא מדובר כאן בהכרח רק על כתיבה – יש גם אנשים שמצלמים סרטוני ווידאו של ההתקדמות שלהם, ושל כל הדברים החדשים שהם למדו בזמן התהליך שהם עברו.

הם מנסים משהו, נכשלים, ואז הם מספרים לך על זה, כדי שאתה לא תחזור על אותה הטעות.

למשל, בקרוב, יוצא לאור ספר חדש שלי בנושא "התפתחות אישית", שמורכב מדברים שכתבתי במשך 10 שנים, תוך כדי זה שלמדתי או גיליתי אותם בשביל עצמי. לא מנקודת מבט של "מומחה", אלא מנקודת מבט של מתלמד שצובר ניסיון, מגיע לתובנות, עושה שגיאות ולומד מהן, ומגלה דברים חדשים.

כל העניין בכתיבה בסגנון "יומן מסע", הוא לא לחלוק את המומחיות שלך – אלא להיות אתה עצמך, ולקחת אחריות על מה שאתה יודע, וגם על מה שאתה לא יודע. וזה דורש המון אומץ (זה קצת כמו לתלות לייבוש את התחתונים שלך בפומבי).

אז למה לא לקחת כמודל לדוגמא את אותם האנשים האמיצים שכבר עושים את זה, ולהתחיל את קריירת הכתיבה החדשה שלך? ואפילו טוב מזאת – התחל עוד היום, ותחלוק עם הקהל שלך את כל מה שאתה לומד לאורך הדרך, בגלל שאני בטוח שאתה תלמד המון, אפילו בלי שתשים לב.

נ.ב – אם אתה ממש מודאג, פשוט התחל בקטן. אתה יכול להתחיל אפילו מסטטוסים קצרים ויומיים בפייסבוק על הדברים שלמדת היום!

אין כאן שום מדריך "צעד אחר צעד".

אני בדרך כלל מוסיף לשיעורים שלי מדריך צעד-אחר-צעד, אבל האמת היא, שכאן – אין דרך "נכונה" או "לא נכונה" לעשות את זה. אתה לא יכול לטעות כאן. כל עוד תתבטא בשקיפות, תהיה כנה, ותתמקד במה שלמדת בדרך, ולא רק בתוצאות – אתה תסתדר נהדר.

במילים אחרות – זה שאתה מציג את הדרך שבה אתה הולך, הרבה יותר חשוב מאיך שהדרך הזו נראית (ואגב, ככל שהיא תהיה מוזרה יותר, ככה היא תמשוך יותר תשומת לב)

יש המון אנשים שנמנעים מכתיבה, בגלל שהם מרגישים נחותים בהשוואה למומחים. הם מפספסים בגדול – וגם העולם מפספס אותם!

חוץ מזה, איך אתה חשוב שכל אותם "מומחים" התחילו את דרכם?

כתיבת "יומן מסע" גורמת לקהל היעד לסמוך עליך, ולרחוש כלפיך יותר כבוד והערכה, מאשר בכל סוג אחר של כתיבה.

אני באופן אישי, מעריץ כל אחד שמרשה לעצמו להיפתח לגבי הכשלונות וההצלחות שלו, ובמשך השנים קיבלתי כמויות מדהימות של הכרת תודה עמוקה וכנה מהאנשים שקראו את מאמרי "יומן המסע" שלי.

ויותר מזה – מאמרים בסגנון כזה, יתנו לקוראים שלך השראה להתחיל לפעול בעצמם. וזה בדיוק מה שרובינו זקוקים לו – "בעיטה טובה בישבן", שתגרום לנו לקום על הרגליים, ולהתחיל לעבוד.

אתה יכול להיות המודל לחיקוי, וההשראה לאנשים אחרים – ולא הפרפקציוניסט שרק יודע לומר "אני עדיין לא מוכן, אני עדיין לא מומחה מספיק גדול…"

אוקיי? עכשיו, תגיד לי בבקשה…

מיהו כותב "יומני המסע" שאתה הכי אוהב? האם אי פעם כתבת בעצמך טקסט כזה? שלח לי אותם, אני רוצה לקרוא!

 

סודו השיווק בפעולה

תגובות

תגובות

8 תגובות על “איך לספק ערך לקהל שלך, בלי להיות מומחה (כל אחד יכול לעשות את זה)
  1. הילה גת

    שלום וברכה!
    תודה, על אשר הקלדת! יש לי המון מה להקליד/לספר…אגב, מי אשר קרא חלק מכתביי…טען שאני חייבת לכתוב, שיש לי הכישרון…האם ישנה אפשרות כי אשלח לך את אשר אקליד,
    אודה מאוד,
    הילה גת
    0544-762767

    • יגאל שטארק

      שלום הילה,

      את בהחלט מוזמנת לשלוח אלינו דברים ונשמח לקרוא. אך השאלה היא – מה התועלת של זה עבורך? האם לא כדאי יותר שתציגי את הדברים שתכתבי לאנשים שהם קהל היעד שלך? 🙂

      • הילה גת

        יגאל יקר
        יש בי צורך עז להקליד את סיפור חיי….
        כנראה, אני מפספסת כאן משהו…האם הנך מתכוון לכתוב לשם רווח?

        • יגאל שטארק

          היי הילה,

          רוב הקוראים שלי, אלו אנשים שיש להם עסק או כאלו שרוצים להקים עסק. ואכן, מדובר על כתיבה שתאסוף סביבך קהל יעד כדי לקדם את העסק שלך.
          כמובן, אפשר להשתמש בכתיבה לא רק לשם קידום עסקי, אלא גם לשם ההנאה מהכתיבה עצמה ומהפידבקים שמקבלים עליה.

  2. טל

    פוסט מעולה ומעורר. תודה יגאל.
    ותודה ענקית שהצגת פה זווית מאוד אמיתית
    לגבי המילה "מומחה". כל כך מתחברת לזה.
    עזרת לי לראות כמה חוסר נוחות היה לי סביב המושג הזה.
    זה משחרר מהמון חסימות וקשקושי שכל, שעלולים לעכב בדרך.
    אני כותבת בלוג שבועי לרשימה קטנטנה (ומקסימה) של אנשים, ומשתפת בתובנות ולמידות מהדרך שעברתי.
    הלוואי שהייתי יכולה/ מעיזה להגיע לקהל קצת גדול יותר.
    אם בהמשך תרצה לכתוב על זה עוד, אשמח לקרוא.
    המון תודה על השיתוף הזה!!

    • יגאל שטארק

      היי טל,

      תודה לך על התגובה. אם את כותבת לרשימה קטנטנה, למה שלא תחשפי את זה לקהל גדול יותר. אמרת שאת לא מעיזה. ממה את חוששת? 🙂

  3. יוסי עמנואל

    יגאל, תודה גדולה על ההארה שלך. מתחבר לי מאוד הסגנון הזה. ואני יכול להעיד על עצמי שנמאס לי מכל הגורואים שנראה שהם רק מצליחים. והכל הולך להם בקלות, בזמן שאנחנו קורעים עור וגידים ועדיין לא מצליחים. לאחרונה נחשפתי לאחד הגורואים של פייסבוק שחשף כישלון שלו בשנה האחרונה. ואני הייתי בשוק מעצמי איך עצרתי במיוחד את האוטו בזמן נסיעה בכדי להקשיב לווידאו שלו והייתי מרוכז בכל מילה שיצאה לו מהפה. ומאסתי בכל "התותחים" שאומרים, עשיתי/הכנסתי/ יצרתי וכו…אף אחד לא מדבר במונחים של כמה משאבים הושקעו בכדי למכור את מה שמכר

    • יגאל שטארק

      שמח שאהבת. ואל דאגה, גם ל"גורואים" לא קל והם עושים עבודה קשה כדי לקבל תוצאות יוצאות דופן, גם אם לא מראים את זה כלפי חוץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *